Forum
#1 3 Apr 02:01
- deecom
- Medlem
- Registrerad: 3 Apr 01:57
Hur spelar jag in från synthen ?
Jag har en cs6x synth, och vill spela in , men hur får jag MIDI på olika kanaler? dvs så jag kan spela upp flera olika ljud på en och en kanal? om jag byter ljud på synthen så spelar den upp det ljudet på alla kanalerna i musikprogrammet.
Tacksam för svar!
#2 17 Apr 23:22
- Brutus
- Medlem
- Registrerad: 20 Jan 02:53
Re: Hur spelar jag in från synthen ?
Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Vill du spela in det du spelar på klaviaturen (isf borde det enda viktiga vara att se till så att inspelningsprogrammet tar emot MIDI-signaler på samma kanal som ditt klaviatur använder för att skicka ut MIDI-signaler) eller vill du använda synthen för att spela upp MIDI-data som skickas ifrån datorn? Om det senare är fallet är tillvägagångssätten lite olika beroende på vad du använder för sequencerprogram, men det du bör göra är att se till så att de musikfraser du vill ska spelas simultant men med olika ljud skickas på olika kanaler (du bör kunna ställa in i sequencerprogrammet på vilken kanal och med vilket program (d.v.s. ljud) du vill att en enskild fras ska spelas upp). Observera att du inte kan använda kanal 10 för annat än trum-ljud.
Det är möjligt att du i din synth kan ställa in vilka ljud som ska användas på specifika kanaler (jag är tyvärr inte bekant med cs6x mer än till namnet och kan därför inte ge några råd rörande handhavande av synthen ifråga). Att använda synthen för att byta ljud faller sig naturligt i en live-situation, men i studion skulle åtminstone jag föredra att försöka att samla all MIDI-information i sequencerprogrammet.